۱۳۸۸/۵/۱۹

اهداف و وظایف کنگره ملی ایرانیان



نگاهی اجمالی به اهداف و وظایف کنگره ملی ایرانیان

جنبش آزادی خواهی مردم ایران در داخل کشور با دیو استبداد ولی فقیه چنگ در چنگ است و مسئولیت تاریخی و سرنوشت ساز خود را با مایه گذاری از جان عزیزترین فرزندان این سرزمین بر دوش می کشد. جنبشی مسالمت آمیز،مستقل و نیرومند که به خودگردانی، خود رهبری و خلاقیت فعالین آن تکیه دارد.
این جنبش از آنجائی که عمیقا مردمی، برحق و خودجوش است، از حمایت بی دریغ مردم هم برخوردار است و به یمن خویشتن داری و شکیبائی و پرهیز از خشونت و پایداری برمطالبات مدنی خود، جهان را با خود همسو و همصدا کرده است.
ضعفی که در سی سال گذشته نیروهای سیاسی به طور خاص و کل جنبش آزادی خواهی به طور عام از آن رنج برده است غفلت از یک ضرورت بسیار حیاتی بوده است. غفلت از فراهم نمودن فضا وفرصت هائی که هر شهروند ایرانی بتواند به اندازه توان وتمایل خود در مبارزه آزادی خواهی شرکت کند. نتیجه این که می بینیم دریای وسیعی از ایرانیان (به ویژه در خارج کشور) یا درمحافل کوچک اتمیزه شده اند و یا انرژی و توانمندی هایشان بی استفاده مانده است.
باور عمیق نگارنده بر این است که ایرانیان خارج کشور نه تنها یک گنجینه بزرگ در حوزه های علمی، ادبی و فرهنگی بلکه یک سرمایه مهم سیاسی – اجتماعی هستند که در صورت همراه و همصدا شدن می توانند بسیار تآثیر گذار بوده و شتاب رسیدن مردم ایران به آزادی و مردم سالاری را دوچندان کنند.
عامل نیرومندی که ایرانیان داخل کشور را با وجود باورهای مختلف و نگاه های متفاوت به انسان و جهان و جنبش سیاسی در کنارهم قرارداده است درک این ضرورت است که ما با هم قوی و شکست ناپذیر می شویم اما بدون هم تنها و ضعیف و نامرعی هستیم. اگر سی سال زندگی در خارج از کشور، ما را با منش ملل مترقی در حل اختلافات و رعایت قواعد بازی دمکراتیک آشنا نکرده باشد، اکنون با عاریه گرفتن بخشی از شکیبائی و ضرورت شناسی هموطنان مان در داخل کشور می بایست به خود آئیم، از این همه پراکندگی و تشتت بی مورد دست برداریم، به نیروی راه گشای خرد ودرایت رجوع کنیم و برای همفکری و همبستگی با هم و با مردم داخل کشور، آستین ها را بالا بزنیم.
کنگره ملی ایرانیان ظرفی برای تجمع وهمکاری هموطنان ما در خارج کشور و یک فرصت تاریخی برای تولد یک نهاد ملی و مردمی است که حضور ایرانیان در عرصه های عمومی مبارزه آزادی خواهی را فراهم می کند. کنگره ملی ایرانیان یک نهاد دمکراتیک و فراگیر است که هویت و فلسفه وجودی خود را از رأی مستقیم مردم می گیرد.

نامه ها، نظرات و پیشنهادات سازنده و امیدوار کننده فعالین سیاسی و نیز سایر هموطنانی که با دلسوزی به تشویق ما در تکوین کنگره ملی ایرانیان پرداخته اند حاوی پرسش هائی بود که مرا ناگزیر از تحریر این نوشتار تکمیلی کرد. در بحث نخستین تشکیل کنگره ملی ایرانیان اشاره کرده بودم که قصد ورود به جزئیات اهداف و وظایف این کنگره را ندارم. اکنون با احترام به خواست هموطنان موافق با این طرح به شکلی اجمالی به طرح شمه ای از اهداف و وظایف آن می پردازم و جزئیات فنی و اجرائی آن را به خود کنگره واگذار می کنم.

مهمترین اهداف کنگره ملی ایرانیان
1. ایفای نقش نمایندگی ایرانیان خارج کشور برای تحقق اهداف زیر:
2. دفاع حقوقی از خانواده شهدا، زندانیان سیاسی و مفقود شدگان درشکایت آنها به نهاد های حقوقی بین المللی برای تعقیب جزائی عاملین قتل و شکنجه وآدم ربائی
3. تلاش برای آزادی زندانیان سیاسی و پیگیری سرنوشت مفقود شدگان
4. همسو نمودن اعتراضات ایرانیان خارج کشور با جنبش آزادی خواهی در داخل کشور
5. دفاع از حقوق دمکراتیک مردم ایران مشتمل بر:
· لغو فوری مجازات اعدام
· ممنوعیت هر نوع شکنجه در پروسه بازجوئی از هر زندانی صرف نظر از نوع اتهام
· برخورداری فرد بازداشت شده از حق وکیل در کمتراز 24 ساعت پس از دستگیری و مصونیت فرد بازداشتی از پاسخگوئی به هر سئوالی در غیبت وکیل. دادن اطلاع کتبی به فرد بازداشتی در مورد اتهام و کیفر خواست.
· آزادی های بی قید وشرط سیاسی
· آزادی مطبوعات، تشکل و اعتراضات مسالمت آمیز
· آزادی پوشش، شغل و مذهب
· حق برابر انتخاب شدن و کار کردن در همه سطوح اجرائی ومدیریتی کشور( از جمله پست ریاست جمهوری ) برای زنان ومردان بدون توجه به نوع مذهب، گرایش فکری یا خط سیاسی
· برگزاری انتخابات آزاد و دمکراتیک در همه سطوح جامعه( ریاست جمهوری، مجلس، شورای شهر و...) بر مبنای بیانیه جهانی حقوق بشر و فقدان هرگونه حق ویژه برای نهادهای سیاسی – ایدئولوژیک در تأیید یا رد صلاحیت کاندیداها
· آزادی بیان و اندیشه
· انتخابی بودن همه مدیران و رهبران سیاسی و پاسخگو بودن آنها در مقابل مردم و نمایندگان منتخب آنها
· مشروط بودن هر مقام و مدیری که در مسائل حقوقی و سیاسی کشور دخالت می کند به اخذ رآی اعتماد از مجلس نمایندگان مردم قبل از آغاز به کار.
6. فراهم نمودن امکان پشتیبانی گسترده ایرانیان خارج کشوراز مبارزات مردم درداخل ایران
7. منزوی نمودن دیپلماتیک رژیم
8. تلاش در جهت پیوند دادن دو بخش بیرونی و داخلی جنبش آزادی خواهی به همدیگر
9. حفاظت از اسناد و مدارک وآثار مربوط به جنبش آزادی خواهی ایران

وظایف اجرائی کنگره ملی ایرانیان
1- تشکیل هیئت وکلا و حقوقدانان جهت:
- شکایت به مراجع بین المللی درپیگرد قانونی عاملین قتل و شکنجه و ضرب و شتم و تخریب اموال عمومی و خصوصی مردم.
- شکایت به سازمان ملل، و سایر نهادهای مدافع حقوق بشر به منظوراعمال فشار به رژیم جهت آزادی تمامی زندانیان سیاسی
- تقاضای تشکیل کمیسیون حقیقت یاب از سوی سازمان ملل و نهادهای مرتبط با آن به منظور تحققیق در مورد فجایع اخیر و جزئیات آن از زبان قربانیان و باز ماندگان و پیگیری حقوقی آنها
2- سازماندهی تظاهرات، اعتصابات، اعتراضات و سایر فعالیت های ایرانیان خارج کشور در حمایت از جنبش آزادی خواهانه مردم ایران
3- راه اندازی برنامه رادیو- تلویزیونی مستقل به منظور:
- پوشش دادن اخبار مربوط به سرکوب و افشای جنایایت رژیم
- بازتاب مبارزات مردم ایران به جهانیان
- انتقال اخبار فعالیت های ایرانیان خارج کشور به داخل کشور
4- اعمال فشار به دولت های پشتیبان رژیم برای قطع پشتیبانی از آن و حمایت از مبارزات مردم ایران
5- اعمال فشار به سازمان ملل، اتحادیه اروپا و کشورهای خارجی به منظور به رسمیت نشناختن رئیس جمهور کودتا و اجتناب از راه دادن او، نمایندگانش و یا هر فرد مرتبط با او به خاک این کشورها.
6- اعمال فشار به نهاد ها و کشور های فوق به منظور به تعلیق درآوردن روابط دیپلماتیک با رژیم و مشروط نمودن روابط عادی به تن دادن رژیم به مطالبات مدنی و سیاسی مردم ایران.
7- سازمان دادن سمینارها به منظوربررسی مقوله های پایه ای جنبش سیاسی ایران، تشکیل جلسات رای زنی و دیالوگ میان ایرانیان به منظور جستجوی راه های ارتقاء جنبش آزادی خواهی و تداوم آن
8- جمع آوری اسناد و مدارک و آثار متعلق به جنبش آزادی خواهی ایران و تشویق پژوهشگران در جهت تدوین تاریخ این جنبش. این کار با توجه به حاکمیت جو سانسور بر فضای کشور و انسداد جریان اندیشه و بیان بسیار ضروری است.
9- سازمان دادن فعالیت های فرهنگی، هنری و غیره در راستای پشتیبانی از مبارزات مردم ایرانیان و اختصاص درآمدهای حاصله به این مبارزات.
10- حمایت از خانواده های شهدا، زندانیان و مفقود شدگان

با آرزوی پیروزی مردم ایران
massoud.eftekari@yahoo.com
مسعود افتخاری
سوئد – ۱۸مرداد ۱۳۸۸

۱ نظر:

  1. سلام

    ملتب بسیار جالب و مهمی است. امیدوارم که فعالین سیاسی ایران در خارج کشور این ضرورت مهام را در یابند و برای تشکیل این کنگره دست به دست هم بدهند.

    موفق باشید.

    پاسخحذف